Aktuality - Poznávání Berlína - online reportáž

Poznávání Berlína - online reportáž

30. 3. 2019

Po úspěšné návštěvě Vídně v roce 2017 poznávají žáci další německy mluvící metropoli - hlavní město Německa Berlín. Režii výpravy jsme svěřili osvědčené liberecké cestovní kanceláři KRISTOF. Expedici vedou tři učitelé němčiny - Jitka Zatloukalová, Jitka Jánská a Radek Hanuš. Rodiče obdrželi do mailu od cestovní kanceláře odkaz na lokátor, kde mohou sledovat polohu našeho autobusu. Abyste naši výpravu mohli prožívat s námi, dozvíte se aktuální informace prostřednictvím této tradiční "online reportáže"u

Na tomto místě se budu snažit poskytovat aktuální informace z naší krátké školní expedice… R.H.

1.4.2019 - 1. den expedice

7:00 ... Nikdo nezaspal. Nastupujeme do autobusu a vyrážíme po R35 směrem k německým hranicím. Žáci byli poučeni, že musí vypnout své mobilní telefony, aby nerušily elektronické systémy autobusu...

7:25 ... Přejíždíme hranice Německa u Žitavy. Odvolali jsme aprílový žertík s vypnutím mobilů. Nálada výletníků se viditelně zlepšila:-)

8:45 ... U Drážďan odbočujeme na D13, která nás dovede do Berlína.

10:00 ... Po půlhodinové přestávce na pumpě pokračujeme v jízdě po dálnici. Máme před sebou 120 kilometrů do Berlína. Počasí nám přeje. Je úplně jasno, teplota zatím 7'C.

11:30 ... Jsme na místě. Projíždíme Postupimí. Paní průvodkyně nám zajímavě přibližuje informace o hlavním městě spolkového státu Braniborsko, kterým je právě Potsdam. Čeká nás prohlídka parku a rokokového zámku Sanssoucci.

16:00 ... Naše výprava si prošla královský park v Postupimi. Prohlédli jsme si rezidenci pruského krále Fridricha II. Velikého (Sanssoucci), empírový Nový palác, novorenesanční  sídlo Fridricha Viléma IV. Neue Kammern nebo bizarní orientální palác "Čínský čajový dům ". Po procházce centrem Postupimi jsme nastoupili do autobusu a přesouváme se do centra Berlína.

16:45 ... Náš autobus projíždí kolem Braniborské brány. Prohlížíme si budovu Reichstagu a třídu Unter den Linden, kam bychom se večer měli projít.

18:00 ... Navštívili jsme East Side Gallery. Prošli jsme se podél pestrobarevně pomalovaného torza berlínské zdi. Průvodkyně Kačka nám podrobně vysvětlila význam a ponurou historii této památky komunistické éry NDR. Při pohledu na pestrá grafity už nás ani nenapadne, jak škaredý a vražedný byl účel zdi, která rozdělila město i jeho obyvatele na 26 let.

18:30 ... Jsme v hotelu a čekáme na ubytování...

21:00 ... Po krátké procházce večerním Berlínem a rychlé teplé večeři ve stylu "Co si ulovíš, to máš " se ukládáme ke spánku.

2.4.2019 - 2. den expedice

9:00 ... Po vydatné snídani opouštíme hotel. Autobus nás odváží na Checkpoint Charlie.

9:30 ... Dostat se na CheckpointCharlie je asi stejně náročné, jako bylo kdysi jeho překonání. CheckpointCharlie byl jeden ze tří ostře vojensky hlídaných přechodů mezi Východním a Západním Berlínem. Po krátkém výsadku pokračujeme v jízdě k Bundestagu.

10:15 ... Výprava se vydává na pěší tůru po nejvýznamnějších památkách německé metropole. Obejdeme budovu Bundestagu (parlamentu), projdeme Braniborskou bránou a dlouhou třídou Unter der Linden se dostaneme k proslulému náměstí  Alexanderplatz. Cestou uvidíme mimo jiných památek Humboldtovu univerzitu, Muzejní ostrov a největší berlínský chrám Berliner Dom.

11:45 ... Výprava se rozchází na Alexanderplatz. Po skupinkách jdeme lovit  něco k obědu a hledat suvenýry.

13:00 ... Po obědě jsme se všichni sešli opět na Alexanderplatz. Čeká nás výjezd výtahem na berlínskou televizní věž Berliner Fernsehturm měří 368 metrů. My pojedeme do výšky 207metrů. Výtah jezdí rychlostí 6 metrů za sekundu. Hurá vzhůru.

13:30 ... Užíváme si skutečně nevšední výhled z televizní věže na německou metropoli.

14:30 ... Je vyhlášen rozchod na Alexanderplatz. Skupinky se rozbíhají do okolních obchodních domů.

16:15 ... Po finálním útoku na Primark se výletníci vměstnali se všemi nákupními taškami do autobusu. Náš autobus na nás čeká pod naprosto zničeným panelákem. Je neuvěřitelné, že 200 metrů od centrálního berlínského náměstí, na kterém se mimo jiných kulturních akcí odehrávají i světoznámé vánoční trhy, stojí děsivé betonové monstrum. Ale je to symbolické. Berlín je město protikladů. Vedle honosných a důstojných staveb éry Pruského království a Německého císařství stojí zoufale strohé a účelové paneláky jako připomínka děsivé komunistické doby. Sláva a úpadek, bohatství a beznaděj, triumf a bída.  Přízrak paneláku s vlajícími potrhanými igelity místo oken a ostnatým drátem na balkónech se s námi loučí za celý Berlín.

17:00 ... Náš řidič Pavel se bravurně proproplétá s naším šestnáctimetrovým autobusem dopravní špičkou. V tuto chvíli se dá jen těžko odhadnout čas příjezdu...

17:10 ... Najíždíme na dálnici směr Drážďany. Dá se předpokládat, že pokud cesta půjde hladce, dorazíme do Liberce mezi 9. a 10. hodinou večerní.

18:10 ... Máme za sebou první povinnou zastávku. Projíždíme chráněnou krajinnou oblastí Spreewald. Před námi je 90 km do Drážďan.

19:10 ... Před Drážďanami jsme odbočili na D4. Náš autobus teď míří na Bautzen.

20:10 ... Odbyli jsme si druhou povinnou zastávku asi 10 km před Bautzenem. Pokračujeme v cestě domů. Do Liberce bychom mohli dorazit kolem půl desáté.

21:05 ... Minuli jsme Žitavu. Před půl desátou budeme přistávat u školy.

21:25 ... Řidič s námi na prosbu žáků tradičně obkroužil kolem dokola kruhový objezd u Arény a pak už následovalo vyložení výletníků u školy.

Naše dvoudenní expedice do hlavního města Německa skončila. Děkujeme řidiči Pavlovi, že nás bezpečně a komfortně dva dny vozil. Velký dík patří naší úžasné průvodky ni Katce, která nám přiblížila nejen charakteristické a obecně známé informace o Berlínu, ale prozradila nám i spoustu zajímavostí ze života německé metropole.

Děkuji paní učitelce Zatloukalové a Jánské za přípravu a organizaci zájezdu a všem účastníkům, že se snažili dodržovat pravidla, abychom si všichni poznávání Berlína užila. Radek Hanuš

Seznam aktualit

Základní škola Liberec
U školy 222/6
„Sportem ke zdraví, školou k vědění a poznání”