Aktuality - Wien 2022 - online reportáž

Wien 2022 - online reportáž

17. 11. 2022

V předvánočním čase podnikáme výpravu do Vídně. Hlavní město Rakouska je samo o sobě krásné, ale v adventním období má navíc osobité kouzlo. Expedici vedou čtyři učitelé - Jitka Zatloukalová, Libuše Hájková, Jitka Jánská a Radek Hanuš. Abyste naši výpravu mohli prožívat s námi, dozvíte se aktuální informace prostřednictvím této tradiční "online reportáže".

Na tomto místě se budu snažit poskytovat aktuální informace z naší krátké školní expedice… R.H.

23.11.2022 - 3. den expedice

22:10 ... Náš výlet je u konce. Děkujeme panu řidiči Vladimíru Moravcovi za pohodlné a bezpečné svezení v jeho krásném autobusu. Děkujeme žákům za zodpovědné chování a dodržování domluvených pravidel. Těšíme se na nějakou další společnou výpravu. Jitka Zatloukalová, Libuška Hájková, Jitka Jánská a Radek Hanuš.

21:50 ,,,, Sjíždíme z D10 u Turnova. Za 20 minut přistaneme u školy.

21:00 ... Projíždíme Prahou. Příjezd ke škole: 22:00.

18:30 ... Projeli jsme České Budějovice. Příjezd zatím platí: 22:00.

17:30 ... Přejeli jsme hranice u Dolního Dvořiště. Jsme zpátky v Čechách. Předpokládaný čas příjezdu ke škole: 22:00.

16:30 ... Absolvovali jsme prohlídku bývalého koncentračního tábora Mauthausen. Za šera opouštíme toto ponuré místo a vydáváme se na cestu domů. Odhadujeme, že ke škole bychom mohli přijet kolem 22:00.

14:00 ... Na oběd jsme se zastavili na čerpací stanici u městečka Oed. V restauraci Oldtimer dostal každý výletník teplou polévku a u autobusu nám pan řidič servíroval horké párky s chlebem. Před námi je už poslední poznávací zastávka... památník v Mauthausenu.

12:30 ... Odjíždíme z Melku. Prohlédli jsme si proslulý klášter, který je považován za jednu z nejkrásnějších barokních staveb. Opatství v Melku bylo založeno už v 11. století. Jedná se o největší sakrální komplex v Rakousku. Prošli jsme přes obě nádvoří, kde nás z oken zdravili studenti místního gymnázia, nejstarší rakouské školy, jejíž počátky sahají do 12. století. V kapitulním chrámu jsme obdivovali překrásnou barokní výzdobu. Nyní pokračujeme po A1 dál směrem na Linec.

10:00 ... Opouštíme hotel. Děti zaslouží pochvalu. Všichni se stihli odubytovat včas a pokoje předali v čistotě a pořádku. Míříme na dálnici směr Linec k naší první zastávce klášteru Melk.

8:00 ... Probudili jsme se do deštivého rána. Nevlídné počasí nám trochu kazí plány na zpáteční cestu domů. Dnes chceme navštívit dvě významné světové památky ... barokní skvost architektury - klášter Melk, a památník koncentračního tábora z 2. světové války v Mauthausenu. Ale uvidíme, co nám počasí umožní.

22.11.2022 - 2. den expedice

19:00 ... Po náročném dni jsme dorazili na hotel. Na Mariahilferstrasse se s našimi kluky pokusila reportérka rakouského rozhlasu o interview...zůstalo jen u pokusu. Ale kluci se se sympatickou reportérkou aspoň zasmáli. Podle krokoměru paní učitelky Zatloukalové jsme dnes ušli 11,8 km (včera 10,5 km), našlapali jsme 19 491 kroků a vystoupali jsme celkem 32 pater... Jsme šampioni.

16:30 ... Máme za sebou prohlídku Haus des Meeres. Prošli jsme 11. pater akvárií, terárií a výběhů ohromujících zvířat. Zážitkem pro nás bylo setkání s taipanem, nejjedovatějším hadem světa, obrovskou karetou nebo žraloky kladivouny. Opouštíme bývalou flakovací věž a míříme na Mariahilferstrasse, abychom se ponořili do světa shoppování.

13:45 ... Jsme po obědě a přesouváme se k Haus des Meeres.

13:00 ... Od chrámu svatého Štěpána jsme prošli třídou Graben kolem obřího barokního sousoší sloupu Nejsvětější Trojice a ulice Kohlmarkt nás dovedla k Hofburgu. Prošli jsme sídlem Habsburských císařů a kolem divadla Burgtheater jsme došli k vídeňské radnici. Zde se rozběhneme po adventních trzích, abychom si ulovili něco k obědu.

12:00 ... Prohlédli jsme si vnitřek chrámu svatého Štěpána a obdivovali krásu gotické katedrály. Pak jsme se přesunuli k jižní věži chrámu a vystoupali jsme 343 schodů po úzkém točitém schodišti na vyhlídku. Každý z nás, kdo se vydrápal do vyhlídkové věže, měl pocit velkého vítězství...

11:00 ... Prohlédli jsme si Hundertwasserovy domy. V 80. letech 20. století zde vyprojektolval architekt Hundertwasser několik domů pro sociální bydlení. Hundertwasserův styl je odvážný a originální. Stavitel neměl rád uniformitu, takže budovy obsahují křivky, nepravidelné tvary a každé okno je jiné. Jako představitel ekologické architektury navíc doplňuje stavby o rostliny, keře a stromy, které rostou přímo na budovách. Po nákupu suvenýrů jsme se tramvají přesunuli k nábřeží dunajského kanálu, a odtud pěšky k chrámu svatého Štěpána.

9:30 ... Výprava odchází z hotelu k metru vstříc zážitkům předvánoční Vídně.

8:00 ... Výletníci se schází u snídaně. Je třeba se posilnit, protože dnes nás čeká celodenní procházka historickým centrem Vídně. Měli bychom vidět zajímavé domy architekta Hundertwassera, chrám svatého Štěpána, sídlo Habsburků Hofburg, vídeňskou radnici s pověstnými adventními trhy, Haus des Meeres a populární nákupní ulici Mariahilferstrasse. Do fotogalerie jsme umístili fotky ze včerejšího dne (klikněte na „Více informací" dole na této stránce). Doufáme, že i z dnešního dne pár pěkných obrázků ulovíme…

21.11.2022 - 1. den expedice

22:00 ... Náš první den končí. Odbyla večerka. Jsme na pokojích. Ale spát se nám ještě nechce... zážitků jsme dnes měli opravdu hodně... Posíláme "dobrou noc" domů.

19:30 ... Metrem jsme se popojeli tři zastávky a vystoupili jsme z podzemí přímo u chrámu svatého Štěpána. Gotický chrám St.Stephansdom je dominantou Vídně, a v této době je o to víc vyhledávaný, protože kolem chrámu už nyní stojí stánky s adventními trhy. Prošli jsme si přepychovou třídou Kärtner Strasse, kde jsou zastoupeny snad všechny obchody, které nemají žádný cenový strop. Krátce jsme se zastavili před budovou vídeňské opery. Prošli jsem kolem hotelu "Sacher", který je spojen s výrobou pověstných dortů. Objevili jsme kapucínskou hrobku, kde je pohřbeno 146 členů a příbuzných císařského rodu Habsburků, včetně Marie Terezie, Františka Josefa I. a jeho ženy Sissi. Vrátili jsme se k chrámu svatého Štěpána a rozhodli se ulovit si něco k večeři. Rozhodování bylo o to snazší, že jsme stáli 30 metrů od McDonalds. Po večeři jsme se opět metrem přesunuli zpět. Bohužel jsme vystoupili na opačné straně nástupiště, a tak jsme si cestu na hotel prodloužili o večerní procházku.

18:30 ... Za šera jsme opustili ZOO v Schönbrunnu, prošli jsme vánočními trhy před překrásně vánočně vyzdobeným Schönbrunnem a svalili se na sedačky v našem autobuse. Následně jsme sledovali boj pana řidiče s parkovacím automatem. Náš statečný řidič sice automat nakrmil přísušným obnosem, ale nenasytný elektronický výběrčí mu nevydal zpět lístek, ani nevrátil peníze. Po několika minutách mu na pomoc přispěchali pan ředitel a paní Zatloukalová a před autobusem se odehrávala napínavá bitva s hlídačem parkoviště, který zatvrzele odmítal pustit náš autobus z parkoviště. Po půlhodině vyjednávání hlídač podlehl přesile a zvedl závoru. Po krátkém průjezdu vídeňskými ulicemi jsme zastavili před naším hostelem a spěchali se ubytovat, protože nás ještě čekala návštěva večerní Vídně.

17:30 ... Prošli jsme si zahrady Schönbrunnu. Vystoupali jsme na Gloriette, odkud se nám naskytl krásný panoramatický výhled na císařský palác, zahrady a historické centrum Vídně. Pak jsme se dvě hodiny procházeli po ZOO. Jedná se o nejstarší světovou ZOO. Založil ji už v 18. století František Štěpán Lotrinský, manžel Marie Terezie. V současné době má několik zvířecích unikátů.... našimi favority se stali lední medvědi, koaly a hlavně pandy veliké.

13:30 ... Autobus nás dovezl k Schönbrunnu. Vyrážíme obdivovat krásu letní rezidence Habsburských císařů.

12:00 ... Po půlhodinové zastávce na oběd u benzinky v Mikulově přejíždíme hranice do Rakouska. Grüss Gott, Österreich!

10:45 ... U Brna odbočujeme na E461, která nás dovede k hranicím. Svítí sluníčko. Užíváme si exotickou krásu Jižní Moravy. Před námi je Pálava...a zastávka na oběd

8:30 ... Po překonání ranního dopravního zoufalství v Praze najíždíme na dálnici D1 a pokračujeme směrem na Brno. Cestu přes Prahu nám zpříjemnil Kuba Hájek svou přednáškou o tancích 2. světové války. Žáci mají v rukou mobily... jsou spokojeni a nic jim nechybí.

6:30 ... Ve stanovený čas se všichni dobrodruzi sešli u školy. Po úspěšném nalodění vyráží náš autobus řízený usměvavým řidičem na zasněžené silnice k 400 kilometrů vzdálenému cíli...do Vídně.

Více informací naleznete zde

Seznam aktualit

Základní škola Liberec
U školy 222/6
„Sportem ke zdraví, školou k vědění a poznání”